۱۳۹۹ مهر ۲۷, یکشنبه

 

یک تئاتر کمدی به زبان کردی پس از سه سال نمایش در ترکیه ممنوع شد

فعالیت هنرمندان کرد در ترکیه با دشواری‌های بسیاری همراه است. بسیاری از فعالیت‌ها به گونه‌ای خودسرانه ممنوع می‌شوند. ممنوع شدن نمایشنامه کمدی "بی‌رو" که به زبان کردی در استانبول بر روی صحنه رفته بود

    
Theater Vorhang (picture-alliance/dpa/Jens Wolf/)

گویش به زبان کردی و هنر شهروندان کرد مقیم ترکیه هر روز با منع و محدودیت‌های جدیدی روبه‌رو می‌شود. نظمی کارامان، کارگردان کرد نمایشنامه "بی‌رو" و بازیگرانش از برگ دیگری از فشارهای سیاسی خودسرانه در ترکیه می‌گویند.

کارامان می‌گوید که مسئولان ترکیه پس از اینکه نمایشنامه "بی‌رو" سه سال تمام بر روی صحنه رفته بود، یکباره اجرای این نمایشنامه را "مسئله‌دار" تشخیص داده‌اند.

نظمی کارامان، کارگردان نمایشنامه بی‌رو

نظمی کارامان، کارگردان نمایشنامه "بی‌رو"

می‌گوید یک روز  صبح پلیس به محل اجرا مراجعه کرده و او و بازیگران این نمایشنامه ناگزیر به ترک سالن تئاتر شده‌اند. تنها یک روز از اجرای این نمایشنامه در سالن تئاتر شهر استانبول می‌گذشت که "مسئولان نظرشان درباره آن تغییر کرد».

علت ممنوع شدن اجرای این نمایشنامه "اخلال در نظم عمومی" اعلام شده است. جالب اینجا است که نمایشنامه "بی‌رو" بر اساس یکی از آثار نمایشنامه نویس صاحب‌نام ایتالیایی داریو فو تنظیم شده است. اثر "طنز وحشت" داریو فو، برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۹۷، توسط این گروه تئاتر کرد، سه سال در ترکیه و همچنین در خارج از آن کشور بر روی صحنه رفته بود.

این نخستین باری در تاریخ ۱۰۶ ساله تئاتر شهر استانبول بود که نمایشنامه‌ای به زبان کردی بر روی صحنه می‌رفت. کارامان می‌گوید: «برای ما و برای جامعه ترکیه این یک نشانه بسیار مهم بود.» حال آنکه این تئاتر پس از یک روز نمایش در این سالن ممنوع می‌شود.

هنرمندان کرد در ترکیه

کارگردان نمایشنامه "بی‌رو" می‌گوید که در برخی از شهرهای کردنشین ترکیه، فعالیت هنری مثل یک اثر کمدی‌تراژیک است.

پوستر نمایشنامه بی‌رو

پوستر نمایشنامه "بی‌رو"

مثلا در دیاربکر یا در شهر وان، یا در باتمان، اگر گروهی بخواهد نمایشنامه‌ای به زبان کردی بر روی صحنه ببرد، پلیس باید مجوز صادر کند.

کارامان می‌گوید که ماموران پلیس اجرا پیش از نمایش عمومی را می‌بینند، حتی فیلم از آن می‌گیرند و پس از بررسی اجازه نمایش صادر می‌کنند.

او می‌گوید مشکل مسئولان شهر استانبول با این نمایشنامه زمانی شروع شد که روزنامه "آیدین‌لیک" مقاله‌ای درباره آن منتشر کرد و مدعی وابستگی بازیگران کرد این نمایشنامه به حزب کارگران کردستان شد.

روشن آپایدین، بازیگر نمایشنامه بی‌رو

روشن آپایدین، بازیگر نمایشنامه "بی‌رو"

پس از آن مسئولان مانع از اجرای این نمایشنامه شدند و گفتند که باید موضوع را بررسی کنند.

این در حالی است که اکرم امام‌اوغلو، شهردار سوسیال دموکرات استانبول، ممنوع کردن اجرای این نمایشنامه را اقدامی بی معنی خوانده است.

او گفته است: «این اثر داریو فو بارها به زبان ترکی در سالن‌های تئاتر ترکیه بر روی صحنه رفته است. حال قرار است به زبان کردی اجرا شود. تفاوت آن چیست؟»

روشن آپایدین، یکی از بازیگران نمایشنامه "بی‌رو" می‌گوید: «تبعیض علیه زبان کردی و هنر کردها روز‌به‌روز در حال افزایش است. اما کسی نمی‌تواند مانع از فعالیت‌های هنری کردها و نمایشنامه‌های کردی بشود. ما با آثار خودمان می‌توانیم با مخاطبان خودمان ارتباط برقرار کنیم».

نظمی کارامان، کارگردان این نمایشنامه می‌گوید: «من برای کل هنر متاسفم!» او جهانی را آرزو می‌کند که در آن تئاتر و دیگر شاخه‌های هنر بتوانند بدون سانسور عرضه شوند.


تنظیم: احمد حاجی قادر مرحومی 
Ahmad haji ghader marhomi

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

کودکان

  شامگاه یکشنبه ۹ مرداد، دو کودک ۹ و ۱۳ ساله، در پی تیراندازی بی ضابطه ماموران نیروی انتظامی به سمت خودرویی در محور خرم آباد، جان خود را از ...