۱۳۹۹ آبان ۳, شنبه

 

انتقال گروگان زن استرالیایی به مکانی نامعلوم در ایران


انتقال کایلی مور-گیلبرت، شهروند استرالیایی از زندان قرچک ورامین به مکانی نامعلوم

خبرگزاری هرانا – کایلی مور گیلبرت، شهروند استرالیایی امروز شنبه ۳ آبان از زندان قرچک ورامین به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران در زمان انتقال وسایل وی را نیز با خود بردند. خانم گیلبرت که از حدود دو سال قبل در بازداشت بسر می‌برد، اواخر سال گذشته توسط دادگاه انقلاب تهران به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۳ آبان‌ماه ۱۳۹۹، کایلی مور گیلبرت، شهروند استرالیایی از زندان قرچک ورامین به مکان نامعلومی منتقل شد.

ماموران در زمان انتقال وسایل وی را نیز با خود بردند. از دلایل انتقال این زندانی علیرغم قطعی شدن محکومیت وی اطلاعی در دست نیست.
کایلی مور گیلبرت در پاییز ۱۳۹۷ توسط نیروهای امنیتی در ایران بازداشت و به بازداشتگاه یکی از نهادهای امنیتی در تهران منتقل شد. گفته می‌شود این استاد دانشگاه تابستان سال ۲۰۱۸ به دعوت دانشگاه الزهرا و دانشگاه ادیان و مذاهب قم برای شرکت در هفتمین کنفرانس بین‌المللی شیعه‌شناسی به ایران سفر کرده بود اما در اکتبر همین سال درحالی که برای ترک ایران در فرودگاه بود توسط “نیروهای سپاه پاسداران” دستگیر شد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران دی ماه سال گذشته با بیان اینکه کایلی مور-گیلبرت به اتهام “نقض امنیت ملی ایران” دستگیر شده است از محکومیت ۱۰ ساله وی خبر داد.
کایلی مور گیلبرت، چندی پیش گفته بود که مقام‌های امنیتی ایران به او پیشنهاد جاسوسی برای این کشور در ازای کاهش حکم حبس را داده‌اند. روزنامه‌های گاردین و تایمز پیشتر گزارش کردند این شهروند استرالیایی در نامه‌ای که از زندان خارج شده نوشته این پیشنهاد را رد کرده است. کایلی مور گیلبرت نوشته در مقابل این پیشنهاد سپاه، پاسخ داده: «من جاسوس نیستم. هرگز جاسوس نبوده‌ام و هیچ علاقه‌ای به کار کردن برای نهادهای جاسوسی هیچ کشوری ندارم.» این استاد دانشگاه در نامه خود آورده بود که حبس در سلول انفرادی به مدت ده ماه، سلامت روانی او را “به شدت آسیب زده است.” او همچنین اضافه کرده که همچنان از تماس تلفنی یا ملاقات حضوری محروم است و از این واهمه دارد که در صورت ادامه بازداشت و شرایط موجود، وضعیت روانی و روحی‌اش وخیم‌تر شود.

جمهوری اسلامی ایران تاکنون تقاضای استرالیا برای آزادی کایلی مور گیلبرت را رد کرده است. او در نامه خود نوشته مقام‌های امنیتی به او گفته‌اند چنانچه پیشنهاد جاسوسی برای ایران را بپذیرد حکم حبس او را به ۱۳ ماه زندان کاهش خواهند داد.

او مردادماه امسال به صورت تنبیهی به زندان قرچک ورامین منتقل شد. خانم گیلبرت روز سه‌شنبه ۲۲ مهرماه امسال همراه با دستکم ۱۵ متهم و زندانی سیاسی دیگر از بندهای مختلف زندان قرچک ورامین به بند ۸ که تا پیش از این به بند مادران شناخته می‌شد، منتقل شد و تاکنون در کنار ۱۰ زندانی از متهمان جرائم عمومی نگهداری می‌شد.

کایلی مور-گیلبرت شهروند استرالیایی استادیار دانشگاه ملبورن و کارشناس مسائل سیاسی در امور خاورمیانه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و دانش‌آموخته دانشگاه کمبریج است و علاوه بر شهروندی استرالیا، دارای تابعیت بریتانیایی نیز است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

کودکان

  شامگاه یکشنبه ۹ مرداد، دو کودک ۹ و ۱۳ ساله، در پی تیراندازی بی ضابطه ماموران نیروی انتظامی به سمت خودرویی در محور خرم آباد، جان خود را از ...