۱۳۹۹ مهر ۲۹, سه‌شنبه

 

عراق، سفیر سپاهی جمهوری اسلامی در لیست سیاه آمریکا


دولت آمریکا بامداد جمعه (به وقت تهران) پاسدار ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی در بغداد را به خاطر فعالیتهای تروریستی‌اش در عراق در لیست سیاه تحریم‌ها قرار داد.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، دلیل تحریم پاسدار ایرج مسجدی، عضویت او در نیروی تروریستی قدس سپاه پاسداران عنوان شده است.

همچنین دو عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان به نام‌های نبیل فاروق و حسن البغدادی در فهرست جدید تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند.

حمله مزدوران عراقی سپاه به دفتر حزب دموکرات

مزدوران الحشد الشعبی روز شنبه در واکنش به اظهارات مسؤولان ارشد حزب دموکرات کردستان عراق وارد دفتر این حزب در بغداد شدند و آن را به آتش کشیدند.

هوشیار زیباری از رهبران حزب دموکرات کردستان عراق پیشتر در یک مصاحبه تلویزیونی با مقایسه حشد الشعبی با داعش گفته بود که حمله گروههای عراقی به پایگاه‌های آمریکا در اربیل به این دلیل است که آنها دولت کردستان را متحد آمریکا می‌دانند و این گروهها همانطور که داعش به بغداد و اربیل حمله می‌کرد، به نیروهای آمریکایی در عراق حمله می‌کنند

این در حالیست که خبرگزاری فرانسه روز پنج شنبه از بغداد گزارش داده بود که گروه‌های شبه‌نظامی طرفدار حکومت ایران به آمریکا پیشنهاد آتش بس داده‌اند.

بنابراین گزارش، منابع غیررسمی می‌گویند که آمریکا به رژیم تهران هشدار جدی داده که در صورت ادامۀ عملیات ایذایی درعراق، نیروهای آمریکایی برخورد مستقیم با گروه‌های شبه نظامی شیعی را آغاز خواهند کرد.

در همین حال نمایندگان و رهبران حشدالشعبی گفته‌اند که توطئه‌هایی علیه این سازمان در جریان است. یکی از اعضای شیعۀ پارلمان عراق گفت: حشد شعبی با توطئۀ گسترده‌ای روبرو است که از سوی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و اسرائیل حمایت می‌شود.

برخی طرفداران حشدالشعبی گفته‌اند که نخست وزیر عراق به آمریکا قول داده که به هر ترتیب نیروهای حشدالشعبی را از منطقۀ سبز بغداد بیرون براند.

اینک به نظر می‌رسد که با افزایش فشارهای دولت عراق و تهدیدهای آمریکا، حشدالشعبی و به طور کلی طیف گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به رژیم تهران ناچار شده‌اند که حداقل به طور موقت با پییشنهاد آتش‌بس، خطر را از سر خود دور کنند.

وضعیت خیلی خطرناکی در عراق ایجاد شده است

به گفتۀ یکی از مسئولان عراقی “آمریکایی‌ها نه عصبانی، که بسیار بسیار بسیار عصبانی‌اند”… آمریکایی‌ها تاکنون به طور رسمی اعتراضی نکرده‌اند اما به گفتۀ عراقی‌ها “شلیک راکت توسط شبه‌نظامیان تحت حمایت رژیم ایران وضعیت خیلی خطرناکی ایجاد کرده است”..

به گزارش رادیو فرانسه، به نظر می‌رسد که تهدیدهای اخیر آمریکا باعث شده که گروه‌های سیاسی عراقی تا اندازه‌ای از جریان‌های تندرو فاصله بگیرند. حتی مقتدی صدر روحانی شیعه که زمانی “مقاومت مسلحانه در برابر متجاوزان آمریکایی” را تبلیغ می‌کرد، خواهان تحقیقات پارلمانی در مورد شلیک راکت به سفارت آمریکا شده است. حشدالشعبی نیز چند تن از فرماندهان خود را که متهم به حمله به منافع غربی‌ها بودند، برکنار کرده است.

با اینحال، بعید به نظر می‌رسد که حرکت‌های ضدآمریکایی در عراق پایان گیرد. یکی از مقامات بلندپایۀ شیعه که نام برده نشده به خبرگزاری فرانسه گفته است: “از چند ماه پیش، رژیم ایران شماری از عناصر برکنارشدۀ گروه‌های شبه‌نظامی را در دست خود گرفته و در حال تشکیل گروه‌های جدیدی است که گهگاه نام‌شان را در بیانیه‌های ضدآمریکایی می‌بینیم”.

این مسئول شیعه می‌گوید: “همۀ این نوع گروه‌ها از جانب رژیم ایران پیامی برای آمریکا دارند: به رغم تحولات سیاسی و به قدرت رسیدن مصطفی کاظمی، هیچ رهبر عراقی نخواهد توانست نگرش و خواسته‌های آمریکایی را در عراق پیاده کند”.

آخرین هشدار آمریکا به دولت بغداد

هشدار پمپئو به دولت عراق: خودمان علیه عصائب و حزب‌الله وارد عمل می شویم

سایت میدل ایست پیش تر در گزاارشی نوشته بود: برهم صالح رئیس‌جمهور عراق در جلسه‌ ای پیام شدید‌الحن و تهدیدآمیز مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا را به سران سیاسی عراق ابلاغ کرده است.

به گفته این منبع، یک پایگاه خبری عراقی به‌نقل از منابع بلندپایه جزئیات محرمانه‌ای از جلسه رؤسای جمهور و دولت و مجلس با سران نیروهای سیاسی عراق را فاش کرد.

در این جلسه که پیش‌تر اعلام شده بود «هادی العامری» و «نوری المالکی»، حاضر به شرکت در آن نشده‌اند، برهم صالح به نیروهای عراق خبر داده که تماسی تلفنی از جانب «مایک پومپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا دریافت کرده که در آن بر نارضایتی آمریکا از ادامه حملات به سفارت آمریکا و کاروان های ائتلاف تأکید کرده است.

به گفته این منابع، پمپئو به برهم صالح گفته که تصمیم بستن سفارت آمریکا در عراق هم‌اکنون روی میز رئیس‌جمهوری آمریکاست و افزوده اگر نیروهای آمریکایی به این روش از عراق خارج شوند و سفارت به این ترتیب بسته شود آمریکا رأساً در برخورد با عاملان این حملات وارد عمل خواهد شد.

برهم صالح به‌نقل از پمپئو افزوده که آمریکا در این باره به احدی از جمله کتائب حزب‌الله و عصائب اهل الحق رحم نخواهد کرد ضمن این‌که بسته شدن این سفارت پیامدهای بسیار منفی‌ای برای عراق و آینده‌اش خواهد داشت.

پمپئو در این تماس تلفنی افزوده که این آخرین هشدار به دولت عراق برای اقدام جدی برای برخورد با این گروه‌های قانون‌شکن است.

هشدار صریح فرمانده آمریکایی به پاسداران

فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه می گوید که حمله گروه‌های شبه نظامی به نیروهای آمریکایی در عراق افزایش پیدا کرده است. او سرنخ حملات را در دست رژیم ایران دانسته و گفته است که آمریکا در برابر آنها خاموش نمی‌ماند.

به گفته یک منبع ارتش آمریکا، حمله‌کنندگان معمولا از گروه‌های شبه نظامی مزدور جمهوری اسلامی هستند که به مواضع استقرار نیروهای آمریکایی راکت شلیک می‌کنند.

به گفته ژنرال مک‌کنزی هدف رژیم ایران آن است که ایالات متحده را از خاورمیانه دور کند و دراین جهت به اقداماتی دست زده است، برای نمونه از دولت عراق خواست که به ایالات متحده برای ترک عراق فشار بیاورد.

اما ژنرال آمریکایی اعتقاد دارد که رژیم ایران موفق نخواهد شد، زیرا دولت عراق منافع امنیتی خود را در درازمدت در همکاری با ایالات متحده، ناتو و متحدان آمریکا می‌بیند.

ژنرال مک‌کنزی تأکید کرد: ما برای حمایت از نیروهایمان هر کاری انجام می‌دهیم و با لحنی هشدارآمیز افزود: برای آنها (سپاه پاسداران) خیلی خطرناک است اگر خیال کنند که ما در برابر حملات راکتی یا موشکی آنها خاموش می‌مانیم.

رهبران بغداد شبه نظامیان وابسته به حکومت ایران را عامل بی ثباتی عراق می‌دانند

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: تمام امیدهای دولت عراق برای اصلاح و بازسازی اقتصادی این کشور به علت خشونت های گروه های شبه نظامی نزدیک به جمهوری اسلامی ایران نقش بر آب شده است. مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق، بعد از روی کار آمدن وعده داده بود که علیه گروه های شبه نظامی و فساد خواهد جنگید و اصلاحات ضروری در کشور را به اجرا خواهد گذاشت.

اما، هر زمان که او تلاش هایی برای تحقق این وعده ها انجام داده، خشونت گروه های شبه نظامی مورد حمایت ایران نیز افزایش یافته است. خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام ارشد دولت بغداد نوشته است : “این گروه ها هر زمان که درمی یابند دولت به منافع اقتصادی و نظامی آنها نزدیک می شود، بر شدت خشونت های خود می افزایند.”

یک مقام دیگر دولت عراق به خبرگزاری فرانسه گفته است : “ما دائماً در حال نبرد با حوادث هستیم و نمی توانیم بر راهبرد عمومی خود متمرکز شویم.”

در سوم سپتامبر گذشته برای اولین بار مقر شرکت امنیتی “جی ۴ اس” در بغداد هدف حمله قرار گرفت. یک مقام اطلاعاتی به خبرگزاری فرانسه گفته است که این حمله توسط یک پهپاد صورت گرفت. اگر چه هیچ گروهی رسماً مسئولیت این حمله را برعهده نگرفت، اما، شبه نظامیان وابسته به حکومت اسلامی ایران شرکت آمریکایی-انگلیسی را به تبانی در قتل قاسم سلیمانی در بغداد متهم کردند.

چند روز پیش از این حمله در نتیجۀ انفجار یک بمب دست ساز در مسیر یک کاروان کمک های جهانی غذایی در موصل یک کارمند سازمان ملل زخمی شد. در پی این انفجار یک گروه که خود را عضو “مقاومت اسلامی” خواند با انتشار بیانیه ای مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفت و سازمان ملل را متهم کرد که از کاروان های کمک رسانی خود جهت انتقال مأموران اطلاعاتی آمریکا استفاده می کند. این گروه در بیانیۀ خود خطاب به سازمان ملل نوشت : “خودروهای شما در خیابان های عراق خواهند سوخت.”

“مقاومت اسلامی” اصطلاحی است که حکومت ایران برای نامیدن شبه نظامیان بنیادگرای همسو با خود ابداع کرده است. یک مقام اطلاعاتی دولت عراق به خبرگزاری فرانسه گفته است که پنج مورد از این گروه های شبه نظامی بنیادگرا از جمله “کتائب حزب الله” و “عصائب اهل الحق” و دیگر گروه های مشابه عاملان بی ثباتی عراق و در عین حال عضو حشدالشعبی هستند. یعنی : ائتلافی از گروه های شبه نظامی متحد حکومت ایران که عضو دولت عراق بوده و خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق هستند. همین گروه ها هستند که وعدۀ مصطفی کاظمی را برای خلع سلاح کردن گروه های مسلح برنتافته و تهدیدی علیه خود می دانند.

مقامات عراقی می گویند که این گروه ها از طریق شبکه های مجازی بی هیچ نگرانی ای کاروان های نظامی را پیش از انجام عملیات صریحاً تهدید می کنند و رسانه های عراقی منتقد جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار می دهند. برای نمونه هفتۀ گذشته همین گروه ها پس از اعلام تهدیدهای خود از طریق شبکۀ “تلگرام” ساختمان تلویزیون “دجله” را به آتش کشیدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

کودکان

  شامگاه یکشنبه ۹ مرداد، دو کودک ۹ و ۱۳ ساله، در پی تیراندازی بی ضابطه ماموران نیروی انتظامی به سمت خودرویی در محور خرم آباد، جان خود را از ...