۱۳۹۹ مهر ۸, سه‌شنبه

 

چرا پاسداران کولبران و سوختبران را به گلوله می‌بندند؟


در روزهای گذشته باز هم در فضای مجازی خبرهایی از جان باختن مظلومانه کولبرانی که بخاطر نان مجبورند با جان خود بازی کنند، منتشر شد. ماموران حکومتی روز ۲۷مهر در ارتفاعات مرزی چالدران، بە سوی دستەای از کولبران آتش گشودند. در جریان این تیراندازی، امین شمس، کولبر ۳۱ساله مورد اصابت سه گلوله قرارگرفته و جان باخت. او اهل روستای ملاحسن شهرستان ماکو و پدر دو فرزند بود و هنگام تیراندازی ماموران تنها سه بوکس سیگار همراه داشت!

روز پیش از آن هم، در مرزهای شرقی کشور، در منطقه مرزی « روتک» میرجاوه، داوود رخشانی در حالیکه فقط یک گالن ۲۰لیتری بنزین حمل می‌کرد، بر اثر تیراندازی بیرحمانه و مستقیم ماموران به ناحیه شکم، به ‌قتل رسید.

جمهوری اسلامی، این جوانان محروم کُرد و بلوچ را متجاوزین مرزی و کشتار بیرحمانه آنها را مبارزه با قاچاق ‌می‌نامد. این در حالیست که در روزهای گذشته اطلاعات ارتش عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که ستاد عملیات دیالی بزرگترین عملیات قاچاق دارو از ایران به عراق را خنثی و محموله را توقیف کرده‌ است.

با شنیدن این خبر می‌شود پی برد که چرا پاسداران، کولبران و سوختبران را به گلوله می‌بندند؛ چون می‌خواهند انحصار قاچاق در اختیار خودشان باشد!

آیا شأن جوانان ما بار ۲۰۰ کیلویی ا‌ست؟

کولبری در شأن جوانان ایران نیست. این شغل سخت در شأن یک ایرانی نیست که دنیا هم ببینند جوانی ۲۰۰ کیلو بار را بر کولش گذاشته و از راه‌های سخت عبور می‌کند.

نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کولبری در شأن جوانان ایران نیست، گفت: دولت زمانی که شغلی را تعطیل می کند باید شغل جایگزینی را تعریف کند اما این کار را هم نکرد و این امر باعث شد کولبران برای معیشت به سمت معابر مرزی و غیر رسمی بروند.

وی افزود: این معابر غیر رسمی هم معمولا توسط نیروهای انتظامی و مرزبانی کنترل می‌شود و بعضا به سمت کولبران تیراندازی می کنند که در طول یک سال گذشته ۱۶۶ نفر کشته و زخمی شدند.

این عضو مجلس شورای اسلامی گفت: این کولبران جوانان ایرانی و فرزندان این مرز و بوم هستند و عادلانه نیست که با گلوله ایرانی، جوانان ایران کشته و خانواده هایشان آواره شوند. این امر تبعاتی دارد و از نظر امنیتی هم به نفع نظام نیست.

زدن تیر خلاص به یک کولبر زخمی پس از بازداشت

یک کولبر در مرزهای اشنویە پس از بازداشت با شلیک مستقیم نیروهای مسلح حکومتی بە قتل رسیدە است.

برپایە گزارش رسیدە بە سازمان حقوق بشری هەنگاو، روز شنبە ٢٣ شهریور ٩٩ (١٣ آگوست ٢٠٢٠)، نیروهای هنگ مرزی در مرزهای اشنویە بە سوی یک کولبر با هویت ”صلاح‌الدین عیسی‌زادە“ شلیک و وی را بە شدت مجروح کردەاند.

بە گفتە یک منبع مطلع، نیروهای هنگ مرزی پس از زخمی کردن این کولبروی را بازداشت و مورد شکنجە قرار دادە و سپس بە وی تیر خلاص زدەاند.

صلاح الدین عیسی زادە ۴۵ سالە و اهل روستای شیخ‌عثمان اشنویە بود. نهادهای امنیتی بە شرط اینکە خبر رسانەای نشود جسد را بە خانوادە وی تحویل دادەاند.

همچنین امروز یکشنبە ٢۴ شهریور ماه، یک کولبر اهل بانە با هویت ”بارزان“ در مرز هنگەژال این شهرستان با شلیک مستقیم نیروهای مسلح از ناحیە پا بە شدت زخمی و بە مراکز درمانی منتقل شدە است.

همچنین، روز شنبە یک کولبر اهل روستای قلقلە از توابع شهرستان ثلاث‌باباجانی در استان کرمانشاه با هویت ” فاتح محمودی“ ٣۴ سالە در حین کولبری در مرزهای نوسود بە دلیل سقوط از ارتفاع بە شدت زخمی شدە است. این کولبر در پی تعقیب و گریز نیروهای نظامی و در حین فرار از دست آنها از کوه سقوط کردە است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

کودکان

  شامگاه یکشنبه ۹ مرداد، دو کودک ۹ و ۱۳ ساله، در پی تیراندازی بی ضابطه ماموران نیروی انتظامی به سمت خودرویی در محور خرم آباد، جان خود را از ...