۱۴۰۱ خرداد ۲۳, دوشنبه

حکم

 خبرگزاری هرانا – با حکم دادگاه تجدیدنظر آذربایجان شرقی، اداره ثبت احوال ملزم به صدور شناسنامه با نام انتخابی «تورکای» شد. اداره ثبت احوال تبریز ۴ ماه گذشته با استدلال اینکه نام‌ “تورکای‌” ترویج‌ فرهنگ‌ بیگانه است علیه درخواست این خانواده رای صادر‌ کرده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اداره ثبت احوال، ملزم به صدور شناسنامه برای کودکی به نام «تورکای» شد.

این حکم با شکایت والدین این نوزاد و توسط دادگاه تجدیدنظر آذربایجان شرقی صادر و ابلاغ شده است. این کودک با گذشت ۴ ماه از زمان تولد تاکنون از صدور شناسنامه با نام انتخابی والدین خود محروم مانده بود.

پیشتر دادگاه‌ بدوی‌ از صدور شناسنامه برای این کودک با استدلال اینکه نام‌ “تورکای‌” ترویج‌ فرهنگ‌ بیگانه است، علیه درخواست این خانواده رای صادر‌ کرده بود.

لازم به یادآوری است اداره ثبت احوال بر اساس کتابچه اسامی که توسط دولت تهیه می‌شود، اقدام کرده و تمامی اسامی که خارج از لیست درج شده در این کتاب باشد را اسامی غیرمجاز برمی‌شمارد. محدودیت‌ها و بینش سیاسی و مذهبی اعمال شده در این کتاب عملا بسیاری از شهروندان را از نامگذاری کودکان خود بر اساس هویت‌های مذهبی، قومی و یا فرهنگی خود بر خلاف مقاوله‌نامه های‌حقوق بشری محروم می‌کند.

در بند ۱ ماده ۷ پیمان‌نامه حقوق کودک مجمع عمومی سازمان ملل متحد آمده است: «تولد کودک بلافاصله پس از به دنیا آمدن ثبت می‌شود و از حقوقی مانند حق داشتن نام، کسب تابعیت، و در صورت امکان شناسایی والدین و قرار گرفتن تحت سرپرستی آنها برخوردار است.»

هرانا پیشتر طی گزارشاتی از صدور شناسنامه برای «آییل» فرزند سجاد جولانی شهروند ساکن اردبیل، «یاغیش» فرزند بابک قابل‌نژاد شهروند ساکن شاهین دژ ، «آنار» فرزند جواد سودبر شهروند ساکن تبریز و «تورکای» کودک تازه متولد شده اهل تبریز خبر داده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

کودکان

  شامگاه یکشنبه ۹ مرداد، دو کودک ۹ و ۱۳ ساله، در پی تیراندازی بی ضابطه ماموران نیروی انتظامی به سمت خودرویی در محور خرم آباد، جان خود را از ...