۱۳۹۹ آبان ۳, شنبه

 

یک کشور عربی دیگر نیز اسرائیل را به رسمیت شناخت


رییس جمهور آمریکا روز جمعه با اعلام خبر عادی سازی روابط میان سودان و اسرائیل گفت که عربستان نیز بزودی با اسرائیل روابط برقرار خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، اسرائیل و سودان روابط خود را عادی سازی کردند. مناسبات سودان و اسرائیل در سال های اخیر تنش آلود بود اما اکنون دو طرف با هم صلح می کنند.

این اقدام با میانجیگری رئیس جمهور امریکا صورت گرفته است. سران اسرائیل، سودان و آمریکا در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که اسرائیل و سودان به قطع روابط پایان می دهند و یکدیگر را به طور کامل به رسمیت خواهند شناخت.

به گفته رئیس جمهور آمریکا، سران اسرائیل و سودان به کاخ سفید خواهند آمد تا توافق عادی سازی روابط را امضا کنند.

ترامپ گفت که حداقل پنج کشور عربی دیگر نیز در هفته ها یا ماه های آینده به عادی سازی روابط با اسرائیل خواهند پیوست. او پیش بینی کرد عربستان سعودی نیز به این روند بپیوندد.

اگرچه ترامپ به اسم دیگر کشورها اشاره نکرد، اما عمان و موریتانی از دیگر کشورهای عربی هستند که برای عادی سازی روابط با اسرائیل از آنها نام برده می شود.

اعلام گسترش روابط اسرائیل و سودان ساعتی پس از آن انجام می‌گیرد که کاخ سفید به کنگره اطلاع داد تصمیم دارد سودان را بعد از ۲۷ سال از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج کند.

سخنگوی کاخ سفید با اعلام این مطلب، عادی‌سازی روابط دوجانبه بین سودان و اسرائیل را گامی بزرگ در راه ایجاد صلح در خاورمیانه خواند.

سودان سومین کشور عربی است که اخیرا با میانجیگری آمریکا روابط با اسرائیل را عادی می کند و این کشور را به رسمیت می شناسد. در دو ماه اخیر، امارات و بحرین نیز روابط خو را با اسرائیل عادی کردند.

قطر در مسیر عادی ‌سازی کامل روابط با اسرائیل

به نوشته روزنامه اورشلیم پست، قطر در مسیر عادی‌سازی کامل روابط با اسرائیل است و دوحه اولین تایید کننده طرح معامله قرن خواهد بود.

به گزارش ایسنا، اورشلیم پست در گزارشی نوشت که مسئولان به این امر اشاره کرده‌اند که عادی‌سازی قطر راه را در مقابل اجرای طرح معامله قرن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا باز خواهد کرد.

آمریکا و قطر هفته گذشته بیانیه مشترکی را بعد از انجام سومین گفتگوی اسراتژیک میان خود از ۱۴ إلی ۱۵ سپتامبر صادر کردند. دو طرف بر مستحکم بودن روابط دوجانبه و فرصت‌های تعمیق همکاری و نیز تحکیم صلح و آینده شکوفا برای همگان در منطقه و رویارویی با چالش‌های منطقه‌ای و نیز حل و فصل نزاع فلسطین و اسرائیل تاکید کردند.

یک مسئول برجسته در وزارت خارجه اسرائیل در مصاحبه با خبرنگاران گفت که قطر آماده عادی سازی روابط با اسرائیل بعد از امارات و بحرین است.

پیشتر شبکه بلومبرگ آمریکا از تیم لیندرکینگ، معاون جانشین وزارت خارجه آمریکا نقل کرد: قطر کارنامه‌ای در همکاری با اسرائیل دارد و ما بر این باور هستیم که این امر به توافق گسترده‌تری با اسرائیلی‌ها منجر خواهد شد. ما بر این باور هستیم که هر کشوری با روند خاص خود به عادی سازی ملحق می‌شود

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

کودکان

  شامگاه یکشنبه ۹ مرداد، دو کودک ۹ و ۱۳ ساله، در پی تیراندازی بی ضابطه ماموران نیروی انتظامی به سمت خودرویی در محور خرم آباد، جان خود را از ...