۱۴۰۰ تیر ۴, جمعه

حکم اعدام

 جاوید رحمان و موریس تیدبال-بینز،‌ گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل متحد،‌ با انتشار بیانیه ای خواستار توقف اجرای حکم اعدام حسین شهبازی کودک-مجرم محبوس در زندان عادل آباد شیراز شدند. آنها در بیانیه خود عنوان کردند که به غیر از آقای شهبازی در ایران دستکم دو کودک مجرم دیگر نیز در خطر اجرای قریب الوقوع حکم اعدام قرار دارند. حسین شهبازی در دیماه ۹۷ زمانی که کمتر از ۱۸ سال سن داشت، از بابت اتهام قتل بازداشت و یکسال بعد توسط دادگاه کیفری یک استان فارس به اعدام محکوم شد. حکم صادره اواخر خردادماه ۹۹ توسط دیوان عالی کشور تأیید شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، جاوید رحمان و موریس تیدبال-بینز،‌ گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل متحد،‌ با انتشار بیانیه ای نسبت به اجرای حکم اعدام حسین شهبازی واکنش نشان داده و خواستار توقف اجرای حکم او شدند.

گزارشگران سازمان ملل همچنین در بیانیه خود گفتند “ما عمیقا نگران زندگی حسین شهبازی هستیم و به ویژه در گزارش هایی که نشان می دهد ممکن است اجرای حکم اعدام زودتر از موعد مقرر اجرا شود. اعدام کودکان و افرادی که در سن کمتر از ۱۸ سال مرتکب جرم شده اند به وضوح توسط قوانین بین المللی حقوق بشر ممنوع است”.

در این بیانیه آمده است که در ایران دستکم دو کودک مجرم دیگر نیز با شرایط مشابه در خطر اجرای حکم قریب الوقوع حکم اعدام قرار دارند.

پیشتر سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای از خطر اجرای حکم اعدام حسین شهبازی خبر داد.

دیانا الطحاوی، معاون دفتر خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین الملل، در واکنش به این موضوع گفته بود: «مقامات ایران باید بلافاصله اعدام حسین شهبازی را که برای تاریخ ۷ تیر ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی شده ‌است، متوقف کنند. استفاده از مجازات اعدام علیه فردی که در زمان وقوع جرم کودک بوده است، در قوانین بین‌المللی حقوق بشر ممنوع شده و ناقض تعهدات بین‌المللی ایران است. اجرای حکم اعدام حسین شهبازی تهاجمی فجیع به حقوق کودک خواهد بود و عدالت را یکسره به سخره می‌گیرد.

بر اساس آنچه در این بیانیه عنوان شده است، حسین شهبازی در دیماه ۹۷ از بابت اتهام قتل بازداشت و یکسال بعد توسط شعبه ۳ دادگاه کیفری یک استان فارس به اعدام محکوم شد. حکم صادره اواخر خردادماه ۹۹ توسط دیوان عالی کشور تأیید شده است.

لازم به ذکر است بر اساس گزارش سالانه خبرگزاری هرانا ویژه سال ۹۹، دستکم ۴ کودک مجرم طی سال گذشته در ایران اعدام و ۲ کودک مجرم دیگر نیز به اعدام محکوم شدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

کودکان

  شامگاه یکشنبه ۹ مرداد، دو کودک ۹ و ۱۳ ساله، در پی تیراندازی بی ضابطه ماموران نیروی انتظامی به سمت خودرویی در محور خرم آباد، جان خود را از ...