۱۴۰۰ مرداد ۲۶, سه‌شنبه

 



در حالیکه دولت کانادا گفته نمی‌خواهد طالبان رابه عنوان دولت افغانستان به رسمیت بشناسد، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: طالبان در جنگ پیروز شدند و ما باید با آنها صحبت کنیم.

به نگزارش برگزاری رویترز، جاستین ترودو نخست وزیر کانادا امروز سه شنبه اعلام کرد که کشورش هیچ قصدی برای به رسمیت شناختن طالبان به عنوان دولت افغانستان ندارد.

نخست وزیر کانادا در این باره گفت: وقتی ۲۰ سال پیش آن ها در رأس دولت بودند، اوتاوا آن ها را به عنوان دولت به رسمیت نشناخت. آنها غلبه کرده و به زور جانشین یک دولت دموکراتیک شده اند که به صورت صحیحی انتخاب شده بود.

این در حالیست که بایدن همه تقصیرها را به گردن مقامات دولت سابق افغانستان انداخت و ادعا کرد که علت فروپاشی دولت کابل این بود که مقامات دولتی و ارتشی فرار کردند .

در همین حال واشنگتن پست گزارش داد که دولت بایدن تصمیم گرفته میلیاردها دلار از ذخایر دولت افغانستان را که در موسسات مالی ایالات متحده نگهداری شده بلوکه کند تا از دسترسی طالبان به این منابع جلوگیری شود.

از سوی دیگر سخنگوی طالبان امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری که داشت گفت: ما به تمامی مردم این اطمینان را می‌دهیم که در امنیت باشند و تمامی حقوق زنان را که دین ما پذیرفته است، تامین خواهیم کرد.

ذبیح الله مجاهد گفت آنها خواهان روابط صلح آمیز با دیگر کشورها هستند و به حقوق زنان در چارچوب قوانین اسلامی احترام می گذارند.

این در حالیست که ناظران می گویند که رژیم دینی ایران و رژیم اسلامگرای ترکیه، قطر، روسیه و چین و پاکستان، سودبران اصلی تسلط طالبان بر افغانستان هستند.

یک ژنرال سابق اسرائیلی امروز در این باره گفت: رخدادهای کابل کاملا به زیان آمریکا و اسرائیل است.

روزنامه معاریو به نقل از ژنرال احتیاط «یسرائیل زائیف» فرمانده سابق بخش عملیات ارتش اسرائیل نوشت: اسرائیل به شدت از فروپاشی سریع و فوری اوضاع در افغانستان غافلگیر شده است.

در همین حال تسلط طالبان بر افغانستان به دنبال خروج نظامیان آمریکایی از این کشور، نه تنها انتقادات شدید جمهوری‌خواهان از دولت بایدن را به دنبال داشته است، بلکه یک مشاور سابق کاخ سفید در دولت اوباما نیز از بایدن خواست تا جیک سالیوان مشاور امنیت ملی اش را برکنار کند.

دو منبع مطلع نیز به سایت پالتیکو گفتند: به رغم اظهارات سخنگوی پنتاگون که گفته هنوز زود است که پنتاگون در مورد افزایش تهدیدهای تروریستی قضاوت قطعی داشته باشد، مقام‌های دفاعی آمریکا هشدار داده‌اند با توجه به سقوط سریع کابل به دست طالبان، احتمال این وجود دارد که شبکه‌های تروریستی در افغانستان به سرعت تجدیدقوا کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

کودکان

  شامگاه یکشنبه ۹ مرداد، دو کودک ۹ و ۱۳ ساله، در پی تیراندازی بی ضابطه ماموران نیروی انتظامی به سمت خودرویی در محور خرم آباد، جان خود را از ...